Jak jsem začal biohackovat a zlepšil si zdraví

Zdravá strava

V únoru jsem začal experimentovat s biohackingem. Po třech měsících jsem nadšený ze změn, které se mi podařilo dosáhnout. Kdyby mi někdo před půl rokem řekl, čeho jde dosáhnout, nevěřil bych mu.

Loni na podzim jsem se zúčastnil hackerské konference v Paralelní Polis a hlavně díky Jurajovi Bednárovi (Juraji díky!!) jsem objevil koncept biohackingu. Líbí se mi, že biohacker sleduje nejnovější výzkum a je ochoten na sobě vyzkoušet cokoliv mnohem dříve než se na tom shodne odborná veřejnost a doporučí to lidem. Biohacker sám zkouší, co mu dělá dobře. Pokud mu věc funguje, tak jí aplikuje. Pokud ne, pryč s ní. Co říká nějaká autorita je mu jedno. A nesnaží se svou pravdu vnutit nikomu dalšímu.

Začal jsem se více zajímat, číst si a letos v únoru i zkoušet, jak moc se dá tělo ovlivnit stravou a doplňky. I před experimentováním jsem se cítil velmi zdravý a v dobré kondici. Po čtvrtém měsíci experimentování jsem ale nadšený tím, co se mi podařilo změnit.

  • Zlepšila se mi kvalita spánku a zkrátila jeho délka – Byl jsem zvyklý rychle usnout a spát tak 3-4 hodiny hlubokého relaxačního spánku a potom už jen jemným spánkem, ze kterého mě cokoliv vzbudilo (praskání v topení, někdo na chodbě, …). Dnes spím hlubokým spánkem celou noc. Dříve mi na vyspání nestačilo ani 8 hodin, dnes se budím vyspaný po 6 hodinách. Je velmi příjemné, že jsem získal dvě hodiny navíc ke každému dni.
  • Zmizela mi po 30 letech těžká senná rýma – Byly roky, kdy jsem každý týden jezdil na alergologii na injekce. Víkend v kvetoucí přírodě byl peklo. Letos je silná pilová sezóna a já se můžu procházet kvetoucí loukou aniž bych zaznamenal jakýkoliv problém.
  • Zmizelo mi celoroční zahlenění a posmrkávání – Celý život jsem byl zvyklý na lehkou celoroční rýmu. Bez kapesníku jsem neudělal ani ránu. Dnes mám nos krásně suchý.
  • Změnil se mi prožitek při saunování – V sauně jsem v minulosti vydržel 15 minut jen s vypětím všech sil a už od 8 minuty jsem odpočítával konec. Na podruhé jsem zvládl už jen kolem 10 minut a na potřetí maximálně 8. Dnes jdu dovnitř třikrát na 15 minut a odcházím protože je 15 minut pryč a ne proto, že by mi bylo nepříjemně.
  • Zmizel mi veškerý podkožní tuk při zachování váhy – V žádném případě jsem nebyl tlustý, ale na břiše jsem měl tak 2 cm tuku a různě po těle také. Nyní tuk zmizel a vylezly více svaly. Cítím se skvěle a líbím se i sám sobě.
  • Zlepšil se mi čich – Naše pokakané dítě jsem dříve cítil jedině když jsem si čichl přímo k pleně. Moje žena Janča byla ta, kdo první ucítil, že se něco děje. Dnes cítím bobek v pleně na 2-3m a jsem to já, kdo ho ucítí první (pravda, toto není vždy pozitivum, zvláště v létě v tramvaji).
  • Začala mě víc chutnat zelenina – Celý život jsem se zelenině spíše vyhýbal a třeba rajčata vyloženě nesnášel (dávil jsem se po nich). Nyní zjišťuji, že je zelenina super a i ta rajčata mi už chutnají.
  • Mám mnohem více energie a cítím se skvěle – Ty tam jsou doby, kdy jsem byl po jídle unavený a chtěl si dát odpoledního šlofíka nebo kdy jsem v devět večer vzal knížku a hned u ní usnul. Vstávám v 6 ráno, mám celý den plno energie a vydržím být aktivní až do půlnoci. Cítím se skvěle a myšlenka, že bych si potřeboval odpočinout mně ani nenapadne.
  • Zlepšil se mi krevní obraz – I dříve jsem měl krevní obraz dobrý. Dnes je ale výborný. Dokonce se mi zlepšili i hodnoty jaterních testů, které mám dlouhodobě poškozené jako následek infekční mononukleózy z dětství.

Často jsem slýchal řeči “Jsi co jíš”, “Strava je základ všeho”, ale přiznám se, že jsem jim dřív moc nevěřil a nebo jsem si myslel, že to nestojí za to. Experimentovat se stravou jsem začal spíše z důvodu časové úspory. Když jsem si ale začal všímat výše uvedených benefitů, doslova mě to šokovalo. Nic podobného jsem nečekal.

Co je pro mě zdravá strava

Slyšel jsem snad tisíce různých stravovacích doporučení, které si vzájemně často protiřečí, ale všechny tvrdí, že jsou zdravé. Těžko se v tom vyznat. Mě osobně funguje následující a funguje to skvěle.

  • Přepnul jsem svoje tělo primárně na tuky (pouze kvalitní tuky) jako zdroj energie – Tuky mají špatnou pověst. Většina lidí věří, že to co je tučné je nezdravé a obezita je přímý důsledek tučných jídel. Není to pravda a v posledních 10-20 letech už začínáme mít dostatek vědeckých důkazů, že zdravé tuky (nikoliv všechny) jsou pro tělo skvělý, efektivní a dlouhodobý zdroj energie. Tuky na kterých jedu jsou dva
    • Ghí (přepuštěné máslo) z krav, které byly krmené trávou (pokud byly krmené obilím, tak má máslo jiné složení – například téměř zmizí důležité omega-3 nenasycené kyseliny).
    • MCT olej – extrakt z kokosového tuku, který je pro tělo velmi efektivní zdroj energie. Tělo potřebuje udělat pouze několik jednoduchých metabolických kroků, aby z něho dokázalo čerpat energii. Ve své rychlosti dokáže dokonce konkurovat některým sacharidům.
  • Vyřadil jsem co nejvíc sacharidy – Jediné sacharidy, které tělo potřebuje je vláknina, která je určena pro bakterie v tlustém střevě. Cukry, jejichž spotřeba stále stoupá jsou ty, co způsobují epidemii obezity. A zneužívání cukru dnes začíná být spojováno téměř s každou civilizační chorobou a řada vědců začíná volat, abychom s cukrem začali zacházet jako s drogou.
  • Jím hodně (zelené) zeleniny, oříšků a trochu kvalitního masa, ideálně krmeného trávou.
  • Piju neprůstřelnou (Bulletproof) kávu – Káva s tukem (ghí a MCT olej) mi dodá energii na několik hodin, ale přitom mě nezatěžuje trávením jídla. Kávu si dávám k snídani a k obědu.
  • Jím jen jednou denně, večeři – Tím, že jsem zkrátil období jídla do jednoho krátkého úseku za den, umožňuji tělu, aby si odpočinulo od trávení a spustilo proces autopagie (čištění buněk zevnitř). Jedná se o velmi prospěšný proces, který se spouští po 12 až 15 hodinách po posledním jídle. Jelikož si k snídani a obědu dám neprůstřelnou kávu (ta nespouští trávení), tak nemám hlad a mám spoustu energie celý den.
  • Beru několik kvalitních potravinových doplňků na podporu nervové soustavy, adaptogeny, protizánětlivé a detoxikační doplňky.
  • Začal jsem pravidelně cvičit – Sport mě od malička moc nebaví a nechci s ním ztrácet čas. Pro tělo je ale pravidelný pohyb velmi přínosný. I v této oblasti jsem objevil několik způsobů jak za co nejkratší dobu získat co nejvíce benefitů. Určitě o tom napíšu.

Ke každému z výše uvedených bodů chci napsat samostatný článek, protože mi přijde užitečné sdílet svoje zkušenosti. Mě osobně se totiž opravdu zásadním způsobem zlepšil život. Zlepšilo se mi fungování mého těla, získal jsem k dispozici mnohem více energie a k tomu jsem získal několik hodin denně (zkrácením spánku a tím, že jím jen jednou denně). Jsem opravdu nadšený a chci dále experimentovat.

Související:

Sdílej a likuj:

Autor: Tomáš Marada

Technologický evangelizátor fascinován Bitcoinem, decentralizovanými technologiemi, AI, evolucí člověka, biohackingem a obecně hackováním vlastního života.

2 komentáře na „Jak jsem začal biohackovat a zlepšil si zdraví“

  1. Díky za zajímavý článek a experiment. Souhlasím s tím, že vyřadit některé sacharidy ze stravy a zařadit více zdravých tuků je prospěšné, avšak nějak se mi nezdá to s tím jedním jídlem denně. Když člověk drží např. půst tak se taky tělo pročistí a člověk má více energie a nepotřebuje tolik spánku, ale poté by se zase měl vrátit do normálu. Takže bych se rád zeptal, jaká je tvoje váha a výška a kolik kalorií do sebe dostaneš za ten jeden den? Jinak jednoduché cukry jsou sice možná špatné, ale jsou nejlepším zdrojem rychlé energie a hodí se např. po velkém výdaji energie (náročná fyzická práce, lezení v horách, atd.)…zde by asi tuky moc nepomohly, pokud člověk potřebuje energii hned.

    1. Tuky jsou lepší a efektivnější zdroj energie než cukry. Cukry jsou ale rychlejší. Pokud Tě čeká větší námaha, je dobré se najíst tuků předem. Nejde je doplnit tak rychle jako cukry. Když se ale člověk vyčerpá nárazově, tak jsou cukry asi nenahraditelné. Já se ale nedostanu do situace, kde bych se nečekaně nárazově vyčerpal a potřeboval doplnit energii. Pravidelné cvičení zvládnu v pohodě jen na kávě s tukem.

      Večerní jídlo mám vydatné. Minimálně 1kg zeleniny (z toho minimálně 250g zelené zeleniny), 100 – 200g ořechů, opět nějaký tuk a k tomu často další jídlo. Měřím 185cm a vážím 75kg.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *